Tanítási filozófiám
Úgy
gondolom leendő tanárként mindenkiben kialakul egy kép, hogy mit hogyan
szeretne, vagy éppen mit nem szeretne majd, ha kikerül az egyetem falai közül
és elkezdi munkáját, mint a jövő generációjának tanítója. Az alábbi bejegyzésben
szeretném bemutatni az én (kialakulófélben lévő) tanítási filozófiámat, ahogyan
most, harmadév derekán elképzelem.
A
tanuláselméletekkel, úgy mind bihaviorizmus,
kognitívizmus, konstruktivizmus, és az konnektivizmus fontos tisztában lennünk,
hogy mi mit jelent, milyen tanári modellt kíván, és milyen hatása van a
diákokra. Számomra ezek közül kettő emelkedik ki, a kognitivizmus és a
konstruktivizmus. A konstruktivizmust azért tartom fontosnak, mert itt
kifejezetten lehetőség van a páros, vagy csoportos munkára, a projektmódszerek
kiváló talaja ez, valamint ebben az esetben a tanuló élhet a felfedezés adta
örömmel is. A kognitivizmus pedig azért is különösen fontos, mert történelemből
elengedhetetlen, hogy a tanulók előzetes tudására építsünk, illetve arra, hogy
a különböző korszakokat el tudják különíteni egymástól, egy jól átlátható
rendszert hozzanak létre.
Ezeken túl szeretném még kiemelni az RJR-modellt,
amely magába foglalja a ráhangolódást, jelentésteremtést és reflektálást is. E
három közül szerintem az egyik legfontosabb a ráhangolódás, hiszen ez alapozza
meg az egész órát, itt van lehetőség a figyelem felkeltésére, s az IKT-nak is
nagy szerepe lehet ebben néhány jó program segítségével, mint például
Mentimeter vagy a Padlet.
Véleményem szerint a 21. században egy osztályterem
elengedhetetlen kelléke az interaktív tábla. Szerencsére, ha jól tudom
hazánkban nem olyan rossz a helyzet e téren, azonban fontos lenne az is, hogy
ne csak drága vetítővászonként funkcionáljon, hanem sokkal inkább egy ablak
legyen a világra, ami a tanulók ismeretét bővíti, de ugyanakkor teret ad a
játékra, felfedezésre is.
Pár évvel ezelőtt olvastam az alábbi mondatot, ami
nagyon megfogott és azóta is sokszor eszembe jut: minden gyerek egy ajándék,
csak tudni kell őket kicsomagolni. Az én felfogásomban ez azt jelenti, hogy
minden gyerek különböző, más szociális háttérrel, motivációval lép be az
osztályterem ajtaján, illetve más a hozzáállása az adott tanárhoz, tantárgyhoz,
tananyaghoz, ezáltal mindegyik gyerektől mást fogunk kapni. Ezért fontos szerintem megismerni őket és
kicsit a diák „mögé” látni. Például, ha váratlanul ír egy egyest, akkor
megkérdezni, mi állhat ennek hátterében, tehát egyfajta bizalmas légkört
kialakítani, ezáltal szerintem könnyebben kérdeznek, illetve hamarabb kiderül
az is, ha valami probléma van. Másik kérdés a gyerekek motivációja, illetve az,
hogy hogyan válhatnak motiválttá. Véleményem szerint, azáltal, hogy egy adott
tantárgyban sikereket érnek el, legyen az egy jó felelet, csoportmunka, vagy
éppen a szaktanár dicsérő szavai, már megadják a táptalajt arra, hogy kicsit
motiváltabbak legyenek.
A tanításhoz hozzátartozik az értékelés és annak
minden velejárója. Hiszen ha a szülő kinyitja az ellenőrzőt, vagy belép az
e-naplóba, akkor leginkább a jegyekre kíváncsi és arra, hogyan teljesít
gyermeke. Szerintem amellett, hogy jegyeket adunk, nagyon fontos a szóbeli,
vagy írásbeli értékelés is, hiszen ez a diáknak is meghatározó lehet, a szülő
is levonhatja belőle a következtetést, illetve ez túl mutat egy adott
számjegyen és teret ad arra, hogy motiváljuk, biztassuk a tanulót.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése